ارزش صادرات طلای روسیه برای نخستین بار در تاریخ مدرن این کشور از درآمدهای حاصل از صادرات گاز طبیعی فراتر رفت.

به گزارش روزگار معدن به نقل از ایسنا، این اتفاق ناشی از تقاضای اندک و قیمت پایین گاز طبیعی و افزایش صادرات طلا بود. طبق آمار گمرکی روسیه، صادرات طلای این کشور در ماههای آوریل و مه به ۳.۵۸ میلیارد دلار رسید. در مقابل، شرکت گازپروم که غول گازی و صادرکننده انحصاری گاز طبیعی روسیه از طریق خط لوله است، ۲.۴ میلیارد دلار گاز طبیعی صادر کرد.

طبق برآوردهای مقدماتی بانک مرکزی روسیه، صادرات گاز طبیعی از طریق خط لوله در سه ماهه دوم امسال ۳.۵ میلیارد دلار بود که کمتر از ارزش صادرات طلا در مدت دو ماه بود.

مکسیم خودالوف، مدیر گروه ارزیابی ریسک توسعه پایدار در ACRA در این باره اظهار کرد: صادرات گاز طبیعی از سال ۱۹۹۴ درآمد بیشتری نسبت به طلا داشته است و برای نخستین بار در تاریخ مدرن روسیه ارزش صادرات طلا از گاز طبیعی فراتر رفته است. صادرات طلا تا حدودی به دلیل تصمیم بانک مرکزی برای نخریدن طلا، افزایش پیدا کرد.

در زمینه صادرات گاز طبیعی هم میزان صادرات گازپروم در سه ماهه دوم ۳.۵ میلیارد دلار بود که نصف ارزش صادرات سه ماهه اول و ۲.۶ برابر کمتر از صادرات سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹ بود. حجم صادرات گاز در آوریل و مه ۲۰۲۰ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد سقوط داشت.

به دلیل تقاضای اندک پس از شیوع ویروس کرونا، سطح بالای ذخایر در اروپا و آب و هوای گرمتر، قیمت صادرات گاز روسیه در ماه مه امسال نسبت به قیمت ماه مه ۲۰۱۹ تقریبا نصف شد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، ارزیابی رویترز و رفینیتیو آیکان نشان می دهد که سهم گازپروم از بازار گاز اروپا از ۳۸ درصد در سال گذشته به ۳۴ درصد کاهش پیدا کرده که ناشی از ذخایر بالای گاز در شمال غرب اروپا و ایتالیا بوده است.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *