? پیشنهاد انجمن صنايع لبنی كشور در خصوص نحوه صادرات شیر خشک

? انجمن صنايع لبنی كشور در نامه‌ای به وزير جهاد كشاورزی پيشنهاداتی را برای نحوه صادرات شيرخشک ارائه كرد. در این نامه آمده است:

? احتراماً پیرو مصوبه مجوز صادرات ۱۰ هزار تن شیرخشک صنعتی در مرحله اول از طرف ستاد تنظیم بازار و صدور مجوز ۱۰ هزار تن شیرخشک برای مرحله دوم، نظرات انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی جهت استحضار و دستور لازم تقدیم می‌گردد:

1⃣ در شرایط بحران اقتصادی فعلی که به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا ایجاد شده است و مشکلات بیماری کرونا در سطح جهانی، امکان تبادلات واردات و صادرات را به شدت دچار تنگنا نموده و کشورها برای تامین ذخیره‌های استراتژیک موادغذایی و امنیت غذایی پایدار در حال اقدام هستند، ایجاد یک ذخیره استراتژیک از شیرخشک و کره حداقل ۱۵ هزار تن از هر مورد منطقی است که عدم انجام این کار ریسک بسیار بزرگی به حساب می‌آید که البته ایجاد این ذخیره استراتژیک باید از منابع خرید تضمینی وزارت جهاد کشاورزی تامین گردد و بار تحمل نقدینگی بر دوش صنعت و تولیدکنندگان نیفتد.

2⃣ این انجمن با صادرات شیرخشک پس از تامین ذخایر استراتژیک کاملا موافق هست ولی نحوه اجرای آن برای جلوگیری از عدم توازن در عرضه و تقاضای این محصول در سطح منطقی و کاهش قیمت آن حائز اهمیت فراوانی است لذا پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از تضییع منافع ملی و شرکت‌های تولیدکننده و شرکت‌های صادراتی این امر تخصصی به دفتر توسعه صادرات و زیرساختار صنایع و بازار وزارت جهاد کشاورزی منتقل گردد تا سیاست‌گذاری همه‌جانبه در این زمینه امکان‌پذیر شود.

3⃣ در راستای بند ۲ درخواست می‌شود تا زمانی که حداقل ۶۰ درصد از سهمیه ۱۰ هزار تن اول هر شرکت صادر نشده است مجوز جدیدی به آن شرکت داده نشود.

4⃣ سیاست کلی انجمن ایجاد بازار واقعی بر مبنای عرضه و تقاضاست. در این راستا خواهشمند است کل زنجیره تولید فرآوری و عرضه شیر خام محصولات با یک سیاست واحد مبتنی بر عرضه و تقاضا و نرخ ارز واحد صورت گیرد تا مسائل و مشکلات صنعت از طریق رقابت آزاد واقعی در بازار حل گردد.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *